tirsdag 14. september 2010

Intervallsteking

Tenkte jeg skulle vise dere hvordan jeg steker en stek. Og det er utrolig enkelt. Selv om du vil ha den saftig, samtidig ikke helt rosa, men jevnt stekt.

Her er en elg-stek. Og den veier ca 1 kg.
Jeg skjærer bort alt av trevler, for gjestene spiser det ikke likevel.

Først så surrer jeg den i panna, for å lukke den. Da blir den saftigere.
Steker den i godt smør, med salt og pepper.
Man trenger faktisk ikke å krydre den i hele tatt. Kommer tilbake til det sener i innlegget.

Så legger jeg elg-steken på en stekeplate, og ingen ting annet.

Så midt inne i ovnen på sterk varme i 10-15 minutter.

Etter jeg har tatt den ut, pakker jeg den inn i aluminiumsfolie, og to svære badehåndduker. Dette er på grunn av isolering, og at den bruker sin egen varme på å ettersteke seg selv.
Slik kan den ligge fra 1-3 timer. Jeg brukte to timer sist.
Eventuell sjy og rester på stekeplaten etter steken, heller jeg (skraper)i en kjele,
og bruker det til å lage saus.
Så gjentar jeg prosessen en gang til;
altså inn i ovnen på sterk varme i 10-15 minutter, deretter inn i folien og håndukene.
Den kan hvile 1-3 timer da også.
Halv time før servering steker jeg den i 5-10 min igjen, og lar den bare hvile seg etterpå.
Da er den perfekt, i hvertfall har den blitt det hos meg de gangene jeg lager elg-stek.
Siden jeg ikke krydrer steken, så er det mye bedre å bruke sopp, persillerot og bacon som "krydder"
Hvis du har noen spørsmål, så skriv en kommentar under innlegget!
Bon appetitt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar