søndag 1. november 2009

Smørbrødkaken




Her kommer oppskriften på svenske "Smørgåstårta", som på norsk kalles Smørbrødkake.

Med kjøtt:
4 formloff som du legger på langs i brødskjæremaskina på butikken. Brødskivene skal da være på langs, og du skjærer bort skorpene. Legg 4 skiver i bredden.
Lag en blanding av 1 boks creme fraiche og en pakke med majones. Salt og pepper i den.

1.lag: Ca 200-250 gr leverpostei og bostonagurk oppe på leverposteien.

Brød

2.lag: Smør et lag av denne bandingen av creme fraiche og majones, og skinke og rødløk. Jeg bruker skinkepålegg i terninger.

Brød

3.lag: Creme fraiche og majones, egg i skiver og purreløk.

Brød

Pynt: Paprika, kjøttboller, egg, druer, kiwi, tomat osv, og så skjærer du agurk i skiver som du fester på sidene av kaken (se bildet). Bruk fantasien!


Med fisk:

Brød
1.lag: Kremost (1 boks philadelphia) og dill.

Brød

2.lag: Creme fraiche og majones, og reker (1 kg) dynket med litt sitronsaft.

Brød

3.lag: Creme fraiche og majones, røkt laks (ca 400 gr) og gressløk.

Brød

Pynt: Salatblad, laks, egg, tomat, lodderogn osv osv.

Til to kaker kjøper jeg 2 bokser cremefraiche og 1 dobbelpakning med majones. Det går også med ca 15 egg. 




Disse kakene hadde vi i dåpen til yngstemann. Til høyre med kjøtt, og den til venstre med fisk. Den avlange laget jeg til fordel til søsteren min som ikke er så glad i leverpostei. Det er bare å bruke fantasien, og man kan jo endre form og innhold som man vil!
Kaken på det øverste bildet er laget i forbindelse med 17.mai, og da ble den pyntet med norske flagg!
Lykke til!

Legg gjerne ut bilder hvis dere lager den!


5 kommentarer:

  1. oj, så fine de var!!! Dette skal jeg prøve!
    Så fine ungene var i går! :-))
    Ps kaka var kjøpt! :-))

    SvarSlett
  2. Fader rullan for noen lekkerbiskner altså! Tuuuusen hjertelig takk for at du ville dele oppskrifta med oss, kjære venn.

    Får besøk av mamma på onsdag, og vurderer nå seriøst å imponere med ei av disse kakene ;o) Tamm-ti-tamm ;o))

    Øsnker deg ei flott uke!

    SvarSlett
  3. Ska sei!!! Nydelige mat. Sånn komme eg aldri te å få te...:)

    Klart du kan skriva inn ke du vil. Sjekk ut sticky.no. Det e ein heilt nyåpna norsk nettbutikk. Eg bestilte mi skrift fra vimsadekor.se.

    Klistrene her sidde dårlig på. Så trur eg må ta de ner fra veggen - og heller klistre på bedre underlag...feks kommoden.

    SvarSlett
  4. Dette så fantastisk godt ut....takk for oppskrift!

    SvarSlett